Måndaaaag...

...och jag håller på att bli sjuk :S! Alltid alltid ska det vara något...
I helgen festade vi loss igen :D. Jag fyllde 25...mmm kvällen började med skumpa hemma hos mig.
Sen kom Vickan snäll som vanligt och skjutsade oss till tåget, fick smuggla med drickan som en annan fjortis :P.
Gick fel när vi skulle till Caliente på St Eriksplan 2 och INTE St Eriksgatan 2 hahaha. Nåja efter en promenad kom vi äntligen fram och mina härliga klasskompisar och Bobby slöt upp. Vi käkade god mat och en trudelutt sjöngs för mig. Kvällen avslutades på Blue Moon Bar på Birger Jarlsgatan. Det var tydligen 27 så Bobby fick fixa in oss... Och jag som trodde att man kom in överallt när man fyllt 25....?
Tack för en toppenkväll och coola presenter! Lovar att lägga upp bilder när jag använder dom på Bali :D!

Skola imorgon och jag är mindre motiverad. Känner mig aningen splittrad angående den här kursen om migration och integration. Hedersrelaterade problem kan inte vara de enda bekymren med integrationen eller? Och hur självkritiska är vi till vår egen kultur egentligen? Precis som Kurkiala skriver så behandlar och förtrycker vi våra kvinnor i de västerländska länderna också, bara att de tar ett annat uttryck. Vi pressas in i en bild, som ingen får plats i, den sexualiserade kvinnan som inte kan för mycket eller för lite, inte väger för mycket eller för lite, har perfekt hår, perfekt hy, är precis lagom snygg, inte för mycket eller för lite smink...osv osv. Inte förrän man läser i tidningarna Cosmopolitan m fl så förstår man att jag har problem med torra armbågar (eh va?), frissigt hår som  behöver allehanda inpackningar, huden är för ljus/mörk/genomskinlig. När det kommer till sexspalterna i t ex Veckorevyn får vi lära oss hur man ska ha sex, och hur vi gör det skönt för killen. För de utgår ifrån att alla är heterosexuella med en sexlust till för mannen (ja det är ju han vi ska tillfredställa)... Det ges råd om hur man har analsex ("okej man kan spricka men lugn det läker"! WHAT!) INGENSTANS kan man läsa att säga NEJ är okej, jag är för att tjejer ska utforska sin sexualitet. Men det ska vara till för Henne inte enbart för Honom... och det kan faktiskt finnas både en Henne och en Honom.... Vad ger  det för bild till tjejerna i Sverige? Och vi som säger att vi är fördomsfulla, öppna för allt, vi är jämställda..yeah right... Förtrycket tar som sagt bara olika uttryck... En diskussion som jag saknar i kursen just nu....  

Man ska inte kasta sten i glashus...lite mer självkritik tack!

Då var det dags för näsdukarna och sängen...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0